Follow by Email

Wednesday, 17 August 2011

Mirisni raj

U filmu "Dobili ste poštu" Tom Henks (ne volim da navodim imena likova, već glumaca, a i ne sećam se) piše Meg Rajan da je stigla jesen koja ga podseća na miris svezaka, knjiga i svih stvari koje se kupuju za novu školsku godinu (dobro, on to kraće sroči, ali ja želim da razradim). Dodaje još i nešto divno - da mu dođe da joj pokloni buket sveže zarezanih olovaka...Oh, kako je to divno! Kako je divno kad te neko razume, kad voli isto što i ti.
Oh, kako volim miris knjižara i knjižarskih stvari! Naravno, primaran je miris knjiga, pisaću i o tome, ali sada je ova tema goruća u mojim mislima. Ja, u stvari, celog života idem u školu. Od zabavišta, preko osnovne i srednje, fakulteta i posla. Za mene je prvi septembar pravi početak godine, bio i ostao. I sećam se...Pernice, omoti za knjige (u stvari, moja generacija ih je uvijala, pa svake godine izabereš šareni "masni" papir koji će biti "glavna zvezda" u uvijanju svega, a neki su uvijali sveske i knjige u tapete), velike ukoričene sveske, male ukoričene sveske (debele, finog papira), olovke svih vrsta...
Još uvek gajim tu tradiciju, i kao profesor. Svaka nova školska godina, novi notes, nova olovka. Mi profesori smo večita deca i zaljubljenici u sve što se tiče pisanja, šaranja i žvrljanja.
Ah, knjižarski raj...
Pa onda odlučuješ koja je sveska za koji predmet, pa stignu knjige za novi razred, pa ih gledaš unapred, sve ti se čini tako novo i lepo, sve slike i sve lekcije, pa napišeš svoje ime na sveske i knjige i uvijaš ih polako, polako...Negde na sredini mog školovanja su se pojavile i one, tada fensi, providne folije-zaštite za sveske i knjige. Posle, u srednjoj, sam lepila sličice i oblepljivala ih lepljivom trakom, pavila male modne editorijale na naslovnim stranama svezaka.
A nalepnice...Paziš da ih ravno staviš, pa oprezno pišeš svoje ime na sredini. Sada je to nespretno, ali tako drago!
Kad se setim, nije to ni bilo tako davno, bilo je mnogo više knjižara-kartolerija. "Savremena administracija" se nalazila u Knez Mihajlovoj, u Vasinoj...Posle je "zavladao" Office, ali i njih nešto nema...Vremena se menjaju. Sveske se kupuju u mega marketima. Ali, tamo se miris stvari za školu stapa sa neutralnim mirisom hale, nema onog zapljuskivanja kad uđeš, a sve miriše na nove olovke i sveske...
Imam u kraju jednu malecnu radnju tog tipa, tri čoveka stanu, okrenu se i već je gužva. Zove se "Kalipso". Ponekad zavidim onim ženama koje rade tamo. Uvek im svira lagana muzika i poznaju sveske, rokovnike, olovke i škrabalice "u prste". I mirisi... Eh.

Pa onda, omiljeni junaci na sveskama...Zna se koje su sveske dečačke, a koje za devojčice. Sara Kej na svesci, hej! Sad me obuzme milje kad se setim. I, priznajem, još uvek i kupujem. Pigna nature, firma koja je napravila malu "revoluciju" sa sveskama na kojima je lepo uslikano voće, ima novu kolekciju Holly Hobbie. E, moram kupiti jednu svesku iako joj još uvek ne znam svrhu. U stvari, znam. Potrebna mi je nova sveska za modne isečke iz novina.
Dođe mi da kao uljez lutam knjižarama u kojoj deca i roditelji nabavljaju stvari za novi razred, da učestvujem u velikom festivalu. Ali, gde su? U velikim knjižarskim lancima? U megamarketima? Hoću prostor kao što je bila "Savremena" u Knezu.
http://www.anaatanaskovic.rs/blog/mirisni-raj/

4 comments:

  1. Obožavam knjige i knjižare.. Volim tu i tamo ući u neku knjižaru i samo gledati što se to skriva po policama.. Eh, mi novinari... ;)

    ReplyDelete
  2. Drago mi je da postoje istomišljenici i istomišljenice...To su posebne ljubavi...Pozdrav za tebe, veliki!

    ReplyDelete
  3. upravo sam otkrila tvoj blog i drago mi je zbog toga!:)

    ReplyDelete
  4. Hvala ti, Jovana. Biće mi drago da me posetiš i na www.anaatanaskovic.rs
    Pozzzz!

    ReplyDelete