Follow by Email

Thursday, 20 October 2011

Isidora i moda

Vratimo se na čas u prošlost. Ukoliko želimo da istražujemo ime Isidora, setićemo se prvo Isidore Sekulić

Nisam mogla da pronađem mnogo veza koje upućuju na njena modna interesovanja, ali ono što je važno je da je naša čuvena književnica, recimo, doktorirala u Nemačkoj, govorila nekoliko klasičnih i devet savremenih jezika, bila akademik. Važan je i njen melahnolični, instrospektivni stil. Sećam se da smo kao lektiru čitali "Pisma iz Norveške". Priznajem, tada su mi bila isuviše skriveno setna i spora. Možda bih ih sada zavolela (koliko ima ovih mojih književnih "možda"...i kad ću stići da ih ponovo udahnem, pored toliko novih knjiga i mojih ličnih angažmana?). Čitala sam, posle školskih i studentskih dana njenu knjigu "Đakon Bogorodičine crkve". Nju sam čitala u specifičnom momentu sopstvene duhovnosti, skoro potpuno kanonskom, i prijala mi je. Bliska su mi osećanja koja je Isidora izrazila u tom romanu. U sadašnje vreme su skrajnuta, nisu moderna, ređe se danas naleti na čestitost, posvećenost, čuvanje obraza, odricanje. Ipak, to je jedna od onih knjiga koja je prošla, znam da neću poželeti da je čitam ponovo. A "Pisma iz Norveške", eto, želim. Baš da vidim kako bi mi sada "došla" njihova sporost, skromnost, njihov melahnolični korak. Možda uopšte nisu kakvim ih opisujem, ali ja nosim jedan razvodnjen utisak, zaista dalek. Vreme je da probam ponovo.

Ne znam kakav je odnos Isidora Sekulić imala prema modi, rekoh. No, pogledajmo  fotografiju
Spisateljica je obučena u skladu sa modom tog vremena, to je jasno. Ali, izdvojila bih jednostavnost kojom odeća odiše. I za to doba, karakteristično za celokupnu jednobojnost, ovde se oseća jednostavnost, ona laka, znalačka. Njoj težim.

Setimo se i Isidore Dankan, čuvene plesačice i žene Sergeja Jesenjina. U stvari, pravi oblik imena je "Izadora", a to su dva lista sa iste grane. Ona je "rodila" moderni ples i na tome joj hvala. Ne volim puno pravila u plesanju. Volim slobodu izraza. Njena autobiografija "Moj život" je svakako na spisku knjiga koje bih volela da čitam.
A moda i Isidora Dankan? Verujem da joj je poklanjala mnogo pažnje i da je njena suptilna i umetnička duša volela da se izražava i kroz izgled. Da, jeste, ceo njen život je bio performansa i itekako se izražavala i modom. U Parizu je šetala u rimskoj togi i rimljankama, obožavala je rimsko purpurnu boju, a u Nici su je prepoznavali po raskošnim ešarpama i šalovima jarkih boja i ogromnih nabora.

Znamo da je volela svilene ešarpe. Znamo i da je bila njihova žrtva, žrtva mode. Naime, Isidora je platila danak modi. Njena dugačka, rukom oslikana svilena Roman Čatov ešarpa se upetljala u zadnju osovinu sportskog automobila kojim se vozila. Šal je bio ogroman, delimično obavijen i oko njenog tela, njegove boje su se prelivale i bio je divan, ali ju je, zapetljavši se o automobil, zadavio.

Boravili smo u prošlosti a sada je vreme da se vratimo u sadašnjost, konkretnije, ipak u prošlost, ali skorašnju, i to onu koja će nastaviti da živi. Sinoć je u Jugoslovenskom dramskom pozorištu ( u okviru Herbafast Fashion Selection-a) bila predstavljena modna revija novog brenda ID ezoterik, čije su kreatorke i idejni tvorci Dragana Grnčarski i Isidora Bjelica.

Isidora Bjelica, spisateljica našeg doba, često se bavila modom u svojim delima i poznato je da je u nju zaljubljena. Napisala je "Bibliju za kupoholičarke", "Moj deda Luj Viton", "Magiju šešira", objavila je roman "Kako s muškarcima" koji je napisan na haljini. Videla sam je jednom u njoj, dok se još nismo poznavale niti sarađivale, sa neizostavnim šeširom. To je zaista bila zanimljiva ideja. Volim sve što je u vezi knjiga, pa me je tako i knjiga na haljini oduševila. Volim i kada se piše o modi i kada se knjige i moda spajaju u jedno. Volim kada se o modi piše i znalački i koketno i šaljivo i iskreno i prožimajuće i konkretno i praktično i sa dubljim smislom. O "Luj Vitonu" sam pisala http://www.anaatanaskovic.rs/blog/knjizevnost/moj-deda-luj-viton-isidora-bjelica/ 

Baš tu ima konkretnog, praktičnog i prožimajućeg, znakovnog, ezoteričnog.
A ezoterično je "glavno" u Isidorinom novom projektu. Naime, u kolekciji ID ezoterik je "garderoba koja leči". Kako je u uvodnoj reči na reviji rekao poznati duhovnjak Ruben Papijan, već se stvaraju materijali koji će osećati naše telo i doprinositi mu da se bolje oseća. Nova era je pred nama, to oduvek govorim, i mislim da je to era nove duhovnosti. Isidora i Dragana su osmislile odeću od najfinijih materijala na kojima se nalaze kristali koji utiču na našu energiju, sopstvenim kristalnim tajnovitim životom. 
Moram priznati da mi se revija svidela i to ne kažem zato što Isidoru poznajem i sarađujem sa njom. Svidela mi se, prvo, osnovna ideja kada sam za nju čula, ali mi se svidela i "konkretno". Predstavljeni su ležernost, lakoća života i pokreta (naročito su mi se svidele "fino padajuće" pantalone) i dobra, pozitivna energija kao najbolja odbrana od svih loših uticaja.



A evo i mene, pre revije


2 comments:

  1. Ti si meni uvek dama, imaš taj stav pa to ti je :)
    A meni su, moram priznati draže Isidore nekog prošlog vremena :) Imam u planu da pročitam "Pisma iz Norveške" jer su u mojoj okolini mišljenja jako podeljena, pa je cela ta priča već ostavila utisak na mene, pkus sada tvoj post... :)

    ReplyDelete
  2. Hvala ti...gradila sam ja to...Baš danas mislim o eleganciji u duši i telu, nevezano za odeću, pisaću o tome...
    I mislim o "Pismima iz Norveške", bila sam na korak da ih danas uzmem iz biblioteke, pa sam odložila, ali ipak ću ih "probati". Javi ako ih pročitaš pre mene, javi utiske.

    ReplyDelete