Follow by Email

Saturday, 25 February 2012

Naočare za sunce

U kraju iz koga potičem kaže se "naočare za sunce". Izraz "sunčane naočare" sam čula tek u Beogradu. U stvari, pročitala sam prvo u jednoj za mene tada kultnoj priči. O toj priči sam napisala kasnije priču, ali, celokupna pripovest je jedna sasvim druga tema. Prihvatila sam te "sunčane" kao postojeće, ali i dalje govorim "naočare za sunce". Sunčane, osunčane, sunčeve?
No, nije toliko bitno. Važno je da se razumemo.
Danas je bio jedan od onih dana kada sam uživala u blagodetima postojanja te "napravice". Da se razumemo, i meni je dužina trajanja ledenih dana dosadila, ali, ja sam osoba koja, kako godine prolaze, sve manje voli leto i jarkost, ponekad i ubitačnost zraka sunca koje je, čini mi se, sasvim drugačije nego pre. I leta su vlažnija i teže se podnose, ali, opet, i to je neka druga priča.
Još od detinjstva prijatelji mojih roditelja su uočili kako se ja mnogo mrštim i kako sam verovatno neki težak mrgud. Mrgud se mršti. I kasnije su neki ljudi (opet prijatelji i prijateljice mojih roditelja) mislili isto. Ali, nije tako, nisam ja uvek takva! :) Meni zaista smeta sunčeva svetlost, imam osetljive oči. Dugo je činjenica da sam kratkovida i da moram da nosim naočare za vid (počela sam u osmom razredu) onemogućavala moje iz mnogo razloga krhke oči da se već jednom opuste pod neumitnom žutom jarkošću. Nosila sam sočiva pet godina u periodu posle diplomiranja, ali i ta sreća se pokvarila, i ona su počela da mi smetaju. I onda opet mučenje sa prozirnim staklima koja ne pomažu "protiv" sunca, čak i odmažu.
Sve do laserske operacije dioptrije. Tada sam se ponovo rodila. I konačno kupila naočare za sunce koje nosim sa sobom gde god krenem. Čuvene Ray Ban Jackie Ohh. Oh, spas. Velike, skrivajuće, pokrivajuće naočare protiv sunca! Zatvori oči...


Slika preuzeta sa: wanderingmist.com

Ja sam dete oblaka, bele kože, došla sam, izgleda, u ove južne krajeve sa juga Engleske (London) i severa Francuske (Pariz) i zatekla sam se ovde. Ko se sunca krije...Znam, znam za tu krilaticu, ali ja ne preterujem, ono mojim očima smeta!
Istorijat moje "borbe" sa njim je zanimljiv ( u periodima kada sam bežala od naočara za vid na svakakve načine). Nosila sam, zamislite to, lenonke. U srednjoj školi - lenonke, starke i crnu bluzu. Jedan period srednje škole. Tu je bila i tinejdžerska neostvarenost, lutanje. Pa, onda, jedne koje sam zvala "rožnate", sa braonkastim okvirom, pa jedne skroz plavih stakala (u periodu kada sam saznala da sam kraljevski Jupiter u astrološkom smislu). Ne čuvam te stare naočare za sunce, ne znam zašto i pitam se zašto????
Kao što rekoh, posle spasonosne operacije kupila sam crne Jackie Ohh za koje sam mislila da su neprikosnovene i da nikad neću kupiti druge.

Ali, javila se želja da posedujem mačkaste naočare, kao one iz lepih pedesetih. U stvari, shvatila sam da mi i taj oblik divno stoji i krenula sam u potragu. Našla sam idealne sa plavim i zelenim cirkonima u sjajnoj Optici "Sole" www.optikasole.com. Oni imaju najneverovatnije modele i nije lako doneti odluku koji model uzeti. A mnogi su retro.
Sam doživljaj boravka u toj radnji je za poseban blog, zaista. Nameštaj, atmosfera, prostor van vremena i na koga ne utiče graja grada, ušuškanost, plovidba u prošlost, stručnost...

Slika preuzeta sa: www.optikasole.com

I tako se ja zaljubim u mačkaste okvire...Onda u zanosu i u zenitu leta kupim i jedne Acc (isto mačkaste) sa crvenim okvirima koje sam nosila samo na plažu. I uživam u blagodatima. Čitala sam skoro u navodima ljudi koji pripadaju pokretu sungazing da su naočare za sunce, u stvari, štetne. Prema njihovim mišljenjima, to su monstruozne naprave. Ljudi, meni sunce smeta, šta god vi na to rekli. Pa i da su monstruozne naprave, ja ću naočare za sunce nositi! Prvo, prijaju mi. Drugo, šmekerske su. Bolje je da se osećam divno kao diva dok ih nosim nego što će mi nenošenje istih produžiti život za pola godine!
U praistoriji ljudi su se branili od sunca gledajući kroz napravice od morževih zuba. Ludi Neron je zadovoljno gledao gladijatorske borbe kroz velike smaragde. Naočare koje su imale sličan efekat današnjim prvi put su se nosile u Kini u 12. veku.
Međutim, tek je početak dvadesetog veka i to već prve godine 1900-ih doneo famu. Holivudske zvezde su počele da nose crne naočare! Fenseraj ili nužda? Da ih ne prepoznaju ili zato što su im oči bile osetljive na lampe koje su se tada koristile u kinematografiji? Možda iz oba razloga? Bilo kako bilo, moda je prihvaćena i hvala im na tome.

Mada, ako već govorim o opštoj prihvaćenosti, moram da naglasim da se ona ipak desila malo kasnije, tokom šezdesetih. Jedna od najzaslužnijih kampanja koja je navela i "običan" svet da kupuje naočare za sunce je čuvena reklamna kampanja "Who's that behind those Foster Grants?" u kojoj su se slikali Piter Selers, Klaudija Kardinale, Entoni Kvin, Mia Farou, Vudi Alen i drugi. 
Bilo kako bilo, nešto utiče i dalje i na mene, pa sada, pored Jackie Ohh i ostalih sporednih želim još jedne "glavne" naočare. Dopadaju mi se dva modela, a mislim da bih finansijski podnela samo jedan od njih. I to me "ubija".
Dopada mi se ovaj Vogue model
i, naravno, ove Prada, da ne objašnjavam zašto
I wear my sunglasses at night. 
Šalim se. Skidam ih odmah ukoliko za njima nema potrebe (uđem bilo gde, dakle, nisam više napolju). Ali, ispod velikog neba su mi preko potrebne. Čak i kada je oblačno.





4 comments:

  1. Ah, kako poznati problemi! I ja obožavam sunce, ali spadam u grupu onih svetle puti, svetlih očiju i kratkovidih od detinjstva, kojima grunu suze na oči od prvog sunčevog zraka. Prošla sam isti put, ali operacija mi nikad nije bila savetovana, tako da se i dalje družim sa naočarima i čežnjivo gledam izloge sa naočarima za sunce. Spas su mi donele naočare koje se prodaju u kompletu sa sunčanim staklima "na magnet" (ali njih je sve teže naći).
    Moje omiljene su Ray Ban kakve nosi Odri Hepbern u "Doručku kod Tifanija" i fantastični cvikeri plavih stakala iz "Bram Stokerovog Drakule" na nosu Garija Oldmana.
    Što se tiče dileme Vogue ili Prada, glasam za ove druge: Vogue spada u klasiku, kao i Jackie O, pa bi bilo lepo imati u "kolekciji" nešto malo drugačije (dovoljno kao modni detalj - ono što zovu "focal point", sve drugo pada u drugi plan).

    ReplyDelete
  2. Divno!
    Kao prvo, hvala na lepom komentaru.
    Razumem sve muke. Nisam znala da postoje te naočare na magnet, drago mi je da ipak postoji nekakav spas za kratkovide. To ljudi kojima smeta sunce ne razumeju!
    U pravu si, divne su Odrine, a tek Gerijeve...Sada sam baš u sećanju na "Drakulu", dobro si se setila! Ona scena kada je nađe, kada je pogleda ispod naočara....Ah! Ah!
    Da, Prada...samo, teško ih je naći u Srbiji, tj.za sada ih nema kod nas.

    ReplyDelete
  3. joj, mačkasti okviri su zakon! ovaj vogue model je super :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jesu, jesu, ja sam se prošle godine zaljubila u mačkaste naočare!

      Delete