Follow by Email

Friday, 10 February 2012

Reklamiranje mode



Uskoro ću završiti svoj master rad. Zavrišila sam engleski jezik i književnost na osnovnim studijama, postala sam pisac, ali sam odlučila da dalje školovanje usmerim na marketing. Dakle, master studije koje završavam su iz oblasti marketinga i trgovine, a specifičan predmet koji sam ja izabrala je Reklama i propaganda.
U radu sam se najviše skoncentrisala na reklamiranje u izdavaštvu, ali pošto sam spisateljica sa stilom, volela bih da se bavim i reklamiranjem stila pored spisateljstva.
Zanimljivo je proučavati reklame, kako one iz prošlosti, tako i one koje kucaju danas na naša vrata. Imala sam prilike da u Filadelfijskoj biblioteci istražujem izdanja "Harper's Bazaar"-a od 1870-ih do 1930-ih, i mogu vam reći da se reklamiranje stila odvijalo od skromnih poteza do velikih umetničkih angažmana. Naravno, sada je sve dovedeno do perfekcije, reklamiranje mode je umetnost sama po sebi.
Reklamiranje mode je malo drugačije od ostalih tipova rekame jer je fokus na podsticanje ljudi da kupe stvari koje će, u stvari, nositi na sebi. To znači da oglašivači u modnoj industriji moraju da izmame više emocija od ciljne publike nego ostali. Odeća se češće povezuje sa nekom specifičnom projektovanom slikom nego većina ostale robe. 
Prva asocijacija na koju oglašivač mode mora biti skoncentrisan je izobilje, bogatstvo. Povezati jednu odevni predmet sa luksuzom i bogatim ljudima koji u njemu uživaju. Lepi ljudi uživaju na lepo opremljenim mestima sa jasno otkrivenim basnoslovnim detaljima na sebi. Ovaj koncept se može koristiti u svim medijima, mada je sasvim očigledno da se većina modnih reklama pojavljuje u štampanim medijima (izgleda da se televizija ne doživljava kao dovoljno elegantna i stylish).
Druga bitna stvar u oglašavanju mode je potenciranje socijalne prihvaćenosti ukoliko se nosi određena stvar. Vi ste kul, seksi i popularni u društvu ako se oblačite tako i tako. Ova vrsta marketinga je više usmerena na masovnu publiku, dok se koristi u reklami visoke mode.
Ukoliko ste razvili jak brend, reklama ustupa mesto samo logu koji je dovoljno jak da "ponese" i donese sve željene asocijacije. Vaš odevni predmet se sa već promovisanim i u svesti ljudi "utvrđenim" logom lako raspoznaje.
Takođe, uvek je uspešno uključiti u reklamu i poznatu ličnost (Celebrity Sells, kaže već u naslovu svoje knjige Hamish Pringle). To je jedan od najisplativijih poteza.

Kao što rekoh, reklamiranje mode se odvija od kad ona i postoji (setimo se samo scene iz filma "Marija Antoaneta" gde joj se prinose raznovrsne cipele i haljine, ona ih bira po svom ukusu, a kasnije to postaje i opšta moda). Pojava modnih časopisa je pospešila modnu reklamu, sasvim logično. Dvadeseti vek je bio prava revolucija u modnoj reklami

Devedesete godine prošlog veka su bile obeležene i značajnom, novom pojavom - manekenke i manekeni su postali top models i slavne ličnosti "same po sebi".

Pojedine modne kompanije su se isticale originalnošću. Setimo se samo Benetona i njihovih revolucionarnih reklama u kojima je bilo svega a ponajmanje odevnih predmeta

Ne znam za vas, ali za mene je u mladosti Levi's bio simbol najboljih farmerica. Oni su zaista imali jake kampanje, a i WOM (word of mouth) je zaista "radio" za njih, stvarajući "must have" kod, prvenstveno, mladih ljudi. Da su bili dobri, jesu. Prosto mi je nekad žao što taj brend nije jak kao pre.

Njihove tv reklame su zaista deo kolektivnog sećanja, čini mi se: 

                                    



Ili, još jedan jak brend iz osamdesetih, Lee Cooper. Varijacije na temu:




Kelvin Klajn je osamdesetih lansirao iznenađujuću kampanju koja je postala domaći zadatak ostalima u kojoj Bruk Šilds koja je tada imala 15 godina kaže da ne nosi ništa ispod "her Calvins". On je takođe postavio ogromne bilborde na Tajms skver u kojima muški modeli nisu nosili ništa drugo osim belog donjeg veša. On je uvek bio prvi u pristupu tinejdžerskoj publici (Kejt Mos u detinjastom izdanju za parfem Obsession), ali se suočio i sa kritikama (kampanja iz 1995. koja se graničila sa pornografijom).

Asocijacije su često prisutne, suptilne ili otvorene, zavisi od ugla posmatranja


Modne kampanje u najvećim modnim kućama su veliki događaji koji uključuju top modele, fotografe i produkcijske kuće. Ali, neke su osvedočeno kotroverzne. Neke toliko da su bile zabranjene. Na primer, D&G reklama u januaru 2007., koja je bila zabranjena u mnogim zemljama.
Šta mislite o ovim modnim reklamama? Da li se bore protiv ili pobuđuju za? Postižu li očekivani efekat?


Puno tema za razmišljanje...

A ovde...ovde je samo uživanje. Louis Vuitton reklamna kampanja za proleće-leto 2012. Lepota pastela.  Retro u novom ruhu. Savršenstvo.






            











 


4 comments: