Follow by Email

Sunday, 5 February 2012

Spisateljica sa stilom

Sintija Stokli, popularna britanska spisateljica u vreme ludih dvadesetih je, u sred tog perioda, 1925. godine, dala intervju za jedan časopis u kome je, između ostalog, rekla da ne vidi razlog zašto se žene koje pišu ne bi dobro oblačile. Slažem se. Tim pre što kreativnost često nije ispoljena samo na jednom polju. Kao krugovi na površini vode kad se baci kamen. Mogu da prekriju celo mirno jezero. Dobro, nisu svi talentovani za sve, naravno, niti se to traži. Ja sam kvalitetna spisateljica, ali ne umem da crtam dobro, recimo. Ali, jesam spisateljica koja voli modu, Ana Atanasković. Ne u smislu da znam unapred i napamet šta je ko izbacio od kreatora, da hitam, da jurim. Volim da plutam u već pristiglim ponudama koje je neko priležno spustio sa dizajnerskog neba do mene, da se igram, da sve to prilagođavam sebi.
Drago mi je što sam tokom godina menjala izglede. U odnosu na moju sadašnju filozofiju predstavljanja, bivala sam sasvim drugačija, ali mi je drago što sam odživela sve i svašta, što sam ponela raznorazne krojeve, boje, oblike. I sada, sve to sublimirano, u meni. Možda je i počelo da se konačno slaže kada sam počela da pišem...To mi se baš dopada.
Drago mi je i što mogu da se inspirišem pojavama slavnih spisateljica koje su vodile računa o svojoj celokupnosti.

Virdžinija Vulf





Ah, veličanstvenost njene"Gospođe Dalovej", recimo, tako suptilno opisana ženskost i tok njenih misli, koja se suočava i sa dubinama ponora i sa bojama ruža, korak žene u sopstvenom salonu pred zabavu koju sprema, korak žene koja razmišlja o svom životu. Virdžinija Vulf, tako inteligentna, suptilna kao najfiniji prah boje zrelog peska. Virdžinija Vulf je imala i prijateljice-savetnice koje su joj pomagale u realizaciji modnih predstavljanja. Jedna od njih je bila Vita Sakvil-Vest, spisateljica poznata po raskošnom društvenom životu, stilu, šeširima, neverovatnoj pojavi. Postoje insinuacije da su njih dve imale i ljubavnu vezu. Sačuvana su Virdžinija pisma u kojima pita Vitu gde da nađe puder za lice koji nema miris. Virdžinija se takođe družila i sa Doroti Tod, urednicom britanskog "Voga" koja joj je preporučivala krojačice i smele nove modernističke krojeve. Iako je Virdžinija imala "problematičan" odnos sa šnalama i donjim vešom, volela je da istražuje umetnost odevanja. Odevanje je za nju bilo tesno povezano sa samosvešću. 

Kad smo već kod pojava, Nensi Kanard je prava žena za tu reč. Pojava. Izgled. Reč, reč u izgledu. Fascinantno je, kada se gledaju njene slike, kako su mnoge stvari, u stvari stare, a ne novootkrivene, kako nadobudnost može u sadašnjosti misliti. Nensi Kanard je bila bogata naslednica, spisateljica i aktivistkinja, borac protiv fašizma, Hakslijeva muza (imala je kratku aferu sa njim), nekonvencionalnog izgleda koji je bio inspirisan Afrikom (eto, opet, u stvari, starog, sve je već izmišljeno u najdrevnija doba). Njene velike narukvice bile su predmet razgovora u društvu, ali su i ušle u zvaničnu modu.












Nensi Mitford bih spomenula iz sasvim ličnih modnih pobuda. Naime, videla sam ovu njenu sliku davno, u trenucima kada sam stajala na svoje prilično konačne modne korake, i znam da je ovaj izgled obeležio moje misli
Bila je romanopisac i biograf, a najviše me je oduševilo što sam tada otkrila da me ova fotografija vodi na dalji divan trag. Naime, ona je pisala o Luju XIV i Madam Pompadur! Delightful, neko ko ima tako otmenu jednostavnost, voli i razume raskoš prošlosti. Isto kao ja. Svedenost u izrazu, a barok u mislima. I mudrost! Ta žena je bila mudra! Otuda i svedenost, na kraju krajeva. 

Sa druge strane je Anais Nin. Inspiracija na drugi način. Ona je suptilno sirovo, žudno životinjsko, otvoreno, otkopčano, seksualno, sasvim iskreno. Takva, vrelo žudna, bez predrasuda, rekla je "Luksuz mi nije nephodan, ali lepe i dobre stvari jesu" i "Ako ne dišete kroz pisanje, ako ne plačete u pisanju, ili ne pevate, onda nemojte pisati" i "Starost vas ne može čuvati od ljubavi, ali ljubav vas može čuvati od starosti". Anais Nin je hrabrost i iskrenost, putenost koja se otkriva u intimnoj reči, posvećenoj. Ona je istraživanje. Dodajte istraživanje u detaljima. Neka oni uvek budu nove, nove, nove vi.




4 comments:

  1. Anais Nin <3 savršen opis, svaka čast

    ReplyDelete
    Replies
    1. Davno, davno, kada sam čula za nju i kad nije bilo interneta i gledala sam samo korice knjige, drugačije sam je zamišljala fizički. Ali, pomoću reči ju je uvek lepo spoznati.
      Hvala ti.

      Delete
  2. Divno! Profesorica sam po struci tako da mi je ova tema genijalna, svaka čast!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Divno, i moja osnovna struka je profesura. Razumemo se potpuno.

      Delete