Follow by Email

Tuesday, 17 April 2012

Bonton, part two

Da vidimo šta dalje kažu autori Bontona. Analiziram odeljak posvećen modi.

Stil je važniji od mode. Žena od ukusa, koja ume da proceni šta sme a šta ne da obuče, uvek će imati više stila u oblačenju od one koja slepo prati modu. Stil može da bude staromodan, no on pokazuje ličnost i ukus osobe. Imati stil teže je nego imati pun ormar haljina.
Želela sam da isprva citiram ovaj poveći odeljak jer me je oduševio. Na tako jednostavan način je objašnjen stil! Svaka čast!

Analizirajući dalje nailazimo na konkretne primere i savete. Već na početku možemo se suočiti sa pravilima iz "stare mode". Recimo, do skoro su žene nosile šlafroke i kućne haljine pa se one kao tako obavezne često spominju u Bontonu. I haljine uopšte. Recimo: Za odlazak na pijacu ili samoposlugu nije potrebna elegancija. Ako je vreme sunčano dovoljna je svetla pamučna haljina jednostavnog kroja, s jednostavnim praktičnim cipelama.
Moram priznati da se ne slažem sa konstatacijom da za odlazak na pijacu nije potrebna elegancija. U stvari, mislim da taj izraz nije najsrećnije upotrebljen ovde. Mislilo se na večernju eleganciju i sa takvim "dodatkom" se slažem. Naravno da danju uopšte, a kamoli za odlazak u supermarket neću nositi večerenju toaletu. Ali primetila sam da sam srećnija kad nešto lepo složim iako sam u ležernoj kombinaciji. Svakodnevna torba je usklađena sa trenerkom. Tako nešto, sitno ali bitno. Dovoljno da se osetim elegantnom iznutra.
Popodnevne haljine se obično biraju od svile u mirnijim bojama, tamnim tonovima a sitni detalji treba da su neupadljivi. Uz takve modele koji se ne ističu u svojoj eleganciji, može se uzeti i skroman nakit.
Haljine se definitivno nose mnogo manje i ne smatram da sam manje dama ako sam u trenerci u jurnjavi po kraju u kome živim u potrazi za namirnicama, ramovima za slike, ekserima ili termo rukavicom. Bitno je da imam mali detalj koji meni znači. Bitno je da je sve usklađeno. Da sam ja usklađena. A mislim i da je sasvim lepo nositi veći nakit popodne. Ne naravno dijamante, brilijante i sve sijajuće komade, ali lepa bižuterija, sama, konkretna, sa stavom - zašto da ne?
Kostimi su uvek u modi bez obzira na povremene modne hitove, oni ostaju obavezan deo ženske garderobe. Treba da su izrađeni od kvalitetnog materijala i solidnog kroja. (...) Kaputić od kostima se po pravilu ne skida.
Slažem se da kostimi moraju biti od kvalitetnog materijala. Ali, priznajem da ih uopšte ne volim. Ne mogu da zamislim sebe u tome iako sam u godinama koje bi mogle da započnu tu avanturu. Mislim da nikada neću biti taj tip. I kada bih radila na mestu koje zahteva striktan poslovan izgled, nikada ne bih imala kostim već suknju (pantalone) i sako koji su različiti. Ne volim to jedinjenje suknje i sakoa. Iako volim staru modu manir kostima će mi uvek biti staromodan u negativnom smislu te reči. Naročito dužina suknje tik ispod kolena. Mislim da često "zbabljuje".

Pantalone su omiljeni deo ženske garderobe, mogu se nositi u kući, pre podne na poslu, kao i do najbliže prodavnice. Na izletu i letovanju pantalone su prikladni deo ženske garderobe. Za druge prilike nisu predviđene. Pantalone srednje dužine i kratke predviđene su samo za rekreaciju i sport. Ovo se naravno odnosi na osobe koje imaju vitku liniju.
Ah, pantalone! Odavno je prošlo vreme kada se smatralo da nisu predviđene ni za šta drugo osim do prodavnice, prepodnevni posao ili izlet. Pantalone su savršeni izum za svaku priliku.
Cipele su važan sastavni deo vaše garderobe. Sam kroj haljine diktira i model cipele, a boja haljine donekle i boju cipela. Uz moderan kostim nećete nositi cipele s niskom petom. (...) Srebrne i zlatne kombinacije sandala ili cipela nose se u večernjim prilikama ili na plaži.
Hm...cipele. Mislim da se kod njih, pored pantalnona, najviše napredovalo u modi i najviše je pravila od ranije prekršeno. Danas je sasvim normalno da cipele budu potpuni vrišteći kontrast haljini ili bilo čemu drugom, a u poslednjih nekoliko sezona sve sjaji, pa i zlatne i srebrne boje na cipelama "za dan".
Žena nikada ne skida rukavicu prilikom rukovanja.
Ovo mi je zanimljivo i baš mi je drago da je taj damsko-starinski običaj ostao. Tako je misteriozan i prefinjen.
Torbe se po boji i obliku prilagođavaju haljini i kaputu.
Dopada mi se što se ni u bontonu ne spominje ono davno pravilo da se cipele i torba moraju složiti po boji. Naravno da su u pravu kada kažu da se torba mora po obliku prilagoditi ostaloj kombinaciji. Što se boja tiče, i tu je došlo do revolucije, naročito u poslednje vreme.
Neka pravila za nakite: brilijant se ne nosi tokom dana, prstenje se nosi samo na prstenjaku, na drugim se prstima ne nosi. Kratke ogrlice ne nose osobe sa kratkim vratom. Osobe sa vitkim vratom nose ogrlice sa krupnijom izradom, uz duguljasto lice nose se duguljaste minđuše, uz crnu kosu i taman ten ne nosi se šareni nakit.
Sve sve ali prstenje sam davno nosila na svim mogućim prstima i ništa mi ne fali i ne kajem se što sam time kršila bonton! Sticajem okolnosti posle sam dugo nosila samo jedan poseban prsten na prstenjaku, a to se poklopilo sa mojom težnjom ka svedenosti. I sada nosim samo jedan prsten uglavnom tu, ali ne zbog bontona već iz ličnih pobuda. Uopšte mi ne smeta ako neko nosi prsten na nekom drugom prstenu. Mada, naravno, ume da bude ružno previše kićenja na rukama. Ali dobro, već sam pisala da je svako kreator sopstvenog stila.


Izvori
Slike
Tekst
Milijana Zorić i Milosav Salatić Bonton




2 comments:

  1. Svašta nešto sam ja ovde "zgrešila" ali oduševljena sam prvim citatom i načinom na koji je opisan stil :)
    P.s. kafenisanje obavezno čim se malo prolepša vreme :*

    ReplyDelete
  2. Da, divan je citat! Potrebno ga je što više promovisati!
    Da, da...kafa kad se prolepša vreme, jedva čekam!

    ReplyDelete