Follow by Email

Saturday, 28 April 2012

ELLE revisited


Grozan dan. Kiša. I loše vesti. Ne, čak nisu ni loše vesti, već nevesti. Da poludiš. Uveče, kao i obično, gledam "Još uvek budni sa Ivon". Ivon Jafali (eto šta je pisanje, uvek su novi podsticaji tu, moram imati temu o njoj). Kod nje u gostima novi glavni modni urednik časopisa ELLE, Nenad Janjatović. Ivon mu čestita na unapređenju. Pričaju o novom broju posvećenom sedam godina prisutnosti ovog časopisa u Srbiji.
Zaintrigirana sam. Podsetila sam se radosti kada je došao (mada nijedan časopis neće u mom srcu pobediti legendarnu "Anu" sa kraja osamdesetih!). Miris glatke, ekskluzivne štampe. 
Imam posebnu, dragu priču sa ELLE. Jedno pismo su mi nagradili i objavili a na osnovu drugog sam pisala za tri broja, na početku rubrike "Žene". Čast mi je i ponosim se tim angažmanom.
Kupovala sam ga dugo. Međutim, odavno nisam. Odavno kupujem samo "Vodič za život". I ni makac. Do pre neki dan. Pre neko veče.
Eto, Ivon me je podstakla, želela sam da kupim ovo izdanje, dobro je zvučalo u najavi.
Sledećeg jutra je opet bio potop, uzela sam novi kišobran i krenula po doručak, projice sa zeljem i jogurt u koji ću staviti fino mleveno laneno seme. Obula sam gumene crne čizme sa mašnom i osećala se fensi, iako je i dalje bio grozan dan kad su nevesti u pitanju.
Odlučila sam, dakle, da kupim novi ELLE. Zbog naglosti kiše ulazim u jednu od novih trafika-prodavnica, sviđa mi se taj koncept. Žena bez blama utrčava sa druge strane vrata pre mene, bukvalno me gurajući. Gazi sve pred sobom. Oh, divna li su vremena u kojima živimo! Ipak, prodavac mi daje kesu. Učtivo. Lep gest. "Pamtim samo sretne dane..." Tako je najbolje.

ELLE je, naravno, francuski izum. Časopis je osnovan u Francuskoj, u Parizu (gde drugde?), 21. novembra 1945. godine. Već početkom šezdesetih godina prošlog veka postao je kultni časopis koji se stvarno čita i koji diktira modu. Vodič umesto komentatora. Onaj koji stvara. 
Sada je najveći svetski modni magazin sa 42 međunarodna izdanja u preko 60 zemalja. Čitateljke (uglavnom) ELLE imaju u proseku 34,7 godina. Četrdeset procenata čitateljki su single.
Ovako je izgledala prva naslovna strana


ELLE se, moguće, percipira kao mladalački časopis. Bar sam ga ja tako doživljavala i pre nego što je stigao kod nas. Ne, naravno, tinejdžerski i ne opterećen seksom i telesnim kao Cosmopolitan (u životu nisam kupila nijedan broj), ali, ipak, za rane tridesete i kasne dvadesete. Ili, tridesete uopšte. Možda zato što je lepršav, naziv sam po sebi. Lak, lep, pametan, šik. 
Kao takav davao je glavne smernice u modi, promovisao, stvarao, podržavao - od džinsa, mini sukanja do hipi izgleda sedamdesetih. Uvek svež. Mlad. Beo. Sjajan. 
Šik. To je, ipak, najbolja reč. 
Zna se, u večitoj je borbi sa "okorelim". Onim koji se zove Vogue. Vogue je "teža dimenzija". Glavni, enciklopedijski, odisejski časopis. 
Ali, pogledajte samo osnivačicu ELLE-a, Helene Gordon Lazareff. Znala je ona šta radi. Napravila je razliku.

Ona je već imala novinarskog iskustva u Americi, radeći za Harper's Bazaar. Ipak, pronalazi način da u Parizu prikaže francuski san. Luksuz, otmenost, svežina, belina. 
Ostalo je istorija.



I tako ja provedoh ovih nekoliko dana uz ELLE. Ponovo. Vratila su se sećanja. I na čitanja i na pisanja i na mirise. Na divnu sadašnjuglavnu urednicu Sonju Kovacs. Neposredna. Lepa. Pametna. Načitana. Oštroumna. Pristupačna.
Bila je onomad u "Prelistavanju" Studija B. Pričala kako je kupila pisaću mašinu. Pričala ono što i ja mislim - sve se pretvorilo u otuđenje i haos. Retko se piše dobro. Retko se komunicira dobro. Retko se oseća tekst, slovo, glas, reč.
Listam poslednji broj

Dopada mi se predstavljanje ličnog stila manekenki (Irena Krstić je u pitanju). Ne znam je li ovo tendencija ili je slučajno. Tekst o Zipa Yoma. Ok, mada, iskreno, ta osoba mi ne prija. Nothing against, have never met, respect, ali mi nije simpatična. Zanimljiv je njen prostor, though.
Slavljenički tekstovi i slike -  veličanstveni domaći kreatori i njihove muze, divno. Portret dizajnerke - sjajan izbor, Roksanda Ilinčić. Persona.
Oduševio me "projekat" - predstavljanje nekada čuvenih, a i sada bitnih manekenki. Volim retrospektive. I dobre priče i fotografije. I još jedna prijatnost - sada čuvene, a naše manekenke. Stvarno je ovo broj za čuvanje.
Odlična ideja, da čuvene ličnosti (mnogi su pisci) pišu na temu sedam vrlina (čuh da su u prošlom broju "na tapetu" bili grehovi. Čitam sa velikim interesovanjem. Prvi tekst, Basara, naravno, najbolji. Prosto, prija mi sve što taj čovek kaže i napiše. Tako je iskren, zabavan. I bolno i istinito. Drugi tekst, Jelena Lengold - ok, ali nekako mi, kako bi u školi rekli, "tema nije zadovoljena", ne osećam je. Priznajem, treći tekst preskačem, odbija me već prva rečenica. Nije stvar u njoj već u energiji. Nešto. Uglješa Šajtinac. Teofil Pančić standardan, dobar. Borka Pavićević, hm. Dobar tekst, ali mi ne prija svo to uplitanje svega onog. Sledeći tekst, Slavoljub Stanković, stvarno sladak i stvarno odgovorio na temu. Kao radio drama. Radio Beograd u priči, toploj, iskrenoj, podeljenoj. Dečaštvo. I baš čednost. Bravo. Poslednja priča, Vladislav Bajac, odlično. Stručno i odlično.
Moda, of course, uvek prijaju dobre fotografije.

Da li ću opet početi da kupujem ELLE? Ne znam. Ali želim ovo iskustvo da podelim sa vama.


Izvori
Tekst
http://en.wikipedia.org/wiki/Elle_(magazine)
http://lalettredelaphotographie.com/entries/4991/600-covers-of-elle-magazine
http://www.brandlady.com/Reviews/article_3012_Magazine-review-Elle.html
http://ipjblog.com/lapressemagazine/elle/
Fotografije
http://lalettredelaphotographie.com/entries/4991/600-covers-of-elle-magazine
http://shelleyhack.blogspot.com/2011_04_01_archive.html
http://magazine-covers.lucywho.com/elle-magazine-france-march-1985-magazine-cover-t4664524.html
http://www.popcrunch.com/sarah-jessica-parker-elle-magazine-january-2011/sarah-jessica-parker-elle-january-2011-cover/
http://anaonheels.blogspot.com/


No comments:

Post a Comment