Follow by Email

Sunday, 17 June 2012

Umetnik zna ko je

Pravi umetnik zna ko je, koliko vredi, šta želi, kuda ide. Ako je dobar, zna da je dobar, prvo on. A sasvim suprotno od toga, većina očekuje od umetnika da bude ubog, da ne gleda na svoje delo sa obasjane pozornice. Svakako, ni ja lično ne podnosim patetična preterivanja i lošu umetnost koja se samoreklamira do besvesti, sasvim uverena da je ona ta. Ali, onaj ko zna da stvori veliko delo, zna i da procenjuje ostala. Ali prvo svoje. Onda, prirodno, zna ko je. Ne može lagati. Surova je to procena, ali ako prođe lični test, onda je prava. Ne volim lažne skromnosti.
Pa i kasirka u Maksiju zna ko je. Zna da bude nadrndana kad joj pružiš hiljadu dinara jer je mrzi da vraća sitan novac. Ko si ti da joj daješ tako krupnu novčanicu rano izjutra? Ona je glavna, ona je kasirka, i nadrndana je, ma koliko brkata i grozna bila. U takvom svetu, gde su samosvesni i pogrešni, ali guraju li guraju svoje, od umetnika se očekuje da budu sve skromniji.
Priznajem da sam svoj stav povodom samosvesti  u umetnosti i reklamiranju iste promenila u, sada već davnom, trenu kada sam posetila muzej Salvadora Dalija u njegovoj rodnoj Španiji. Sve se preokrenulo!
On je bio sasvim javan, a bio je pravi. I spoj je bio genijalan.
http://www.danilokis.rs/sr/projekti/359-salvador-dali-izloba.html

Danas sam, podstaknuta tv emisijom o njegovom životu počela da razmišljam o odevnim predmetima kojih, nesumnjivo ima mnogo, koji su inspirisanji njegovim delom. Sada želim silno neki sličan i pitam se kako u muzeju nisam obratila pažnju. Znam odgovor. Tada sam još uvek bila u pozitivnom šoku, svet mi se menjao pred očima, ja nisam bila ja, a opet sam bila tako silno ja, nisam došla do prizemnijeg, plastičnijeg sveta uopšte.

Diane von Fürstenberg je uradila kampanju inspirisanu Dalijevim slikama za svoju kolekciju proleće/leto 2012.
http://herblog.com

I sam umetnik je zalazio u sferu mode, na sebi svojstven način.
Recimo, haljinu Džulijena Mekdonalda
http://www.catwalkqueen.tv/2008/12/julien_macdonald_dali_project_catwalk.html

Ili nešto očiglednije, zašto da ne? 
Lanvin Jewery jesen 2012
http://zoccao.blogspot.com/2012/03/lanvin-jewelry-fall-2012-womenswear.html

Ili, skroz očigledno, zašto, zašto da ne?

Noseći njegovu energiju na sebi uvek bismo znali ko smo - umetnci, stvaraoci sopstvenih života.



4 comments:

  1. Salvador Dali je bio ziva legenda i umetnik kakav se vise roditi nece.Zelja mi je da posetim njegov muzej,ali sam sasvim zadovoljna izlozbom u beogradskom Muzeju,pre godinu dana.Ostala sam nema pred njegovim talentom.Divan post ;) P.S.Haljina je perfektna :)

    ReplyDelete
  2. Hej Ana, pa gde si, nema novih postova? :))

    ReplyDelete